Brussels Jazz Orchestra press quotes

Brussels Jazz Orchestra – BJO Finest Live! (S 62615)

Brussels Jazz Orchestra S 62615

Dutch quotes

 

‘Het BJO viert zijn twintigste verjaardag, en doet dat met stijl en gepast zelfvertrouwen. Lange tijd moest het orkest horen dat het ‘degelijk’ was, en op zijn best was wanneer er een gastsolist of -dirigente aan het roer stond. Alle lof voor hun werk met bijvoorbeeld Bert Joris, Kenny Werner en Maria Schneider, maar ook in hun eentje staan ze scherp. (…) Zeg hardop: ‘Degelijk, zo noem je lelijke werkschoenen.’ Het BJO glanst. (KNACK ****)

‘Het jubileum van BJO wordt gevierd met een geweldig live-album, geheel op eigen kracht gemaakt: geen gastmusici of ingevlogen vocalisten, terwijl andermans composities of -arrangementen ontbreken. Acht songs, op smaak gebracht met wervelende koperharmonieën, fraaie fraseringen, een doorstampende ritmesectie, kortom geweldige swing. Prachtig orkest. (Telegraaf, 4,5 *)

‘Het Brussels Jazz Orchestra staat als een huis, en klinkt na twintig jaar coherenter en frisser dan ooit.’ (Jazzflits)

‘Dès le premier coup de caisse claire et les premières interventions des cuivres, on sait que cet album est formidable. Il y a chez ce Brussels Jazz Orchestra un sens de la musicalité, de l’arrangement, des nuances, du plaisir qui époustoufle. Cet album a été enregistré “live” à Flagey l’année passée pour fêter en fanfare les 20 ans de l’orchestre. A faire écouter, fort, à tous vos amis.’ (Le Soir, ****)

’75 minutes of pure beauty – classic but adventurous big band jazz.’ (Flanders Today)

‘Een welluidend visitekaartje van dit orkest.’ (Friesch Dagblad)

‘Het BJO verenigt Belgische topmusici, die elk een verhaal te vertellen hebben, en dat levert in dit Finest album prachtige composities en sublieme arrangementen op.’ (Jazzmozaiek)

‘un album live, enregistré à Flagey, qui, en huit longues plages, restitue toute la vigueur et toute la luxuriance sonore de cette formation qui compte actuellement parmi les meilleurs big bands dans le monde.’ (Jazzaroundmag.com)

‘Perfect uitgevoerde eigen composities.’ (Heaven, 7)

international quotes

 

 

La formation possède d’excellents solistes qui trouvent ici l’occasion de pleinement s’exprimer. (Jazz Magazine [F], ****)

Brussels Jazz Orchestra w. Tutu Puone – Mama Africa (S 62612)

Brussels Jazz Orchestra Tutu Puoane Maam Africa

Dutch quotes

 

 

‘De uitvoering is prachtig, zoals we dat van het BJO gewoon zijn: rijke kleurschakeringen tot in de kleinste details, indrukwekkende tutti en fijne soli. Voor Puoane meteen een hele opgave om overeind te blijven, maar haar stem doorstaat de test met glans.’  (De Morgen)

‘De cd Mama Africa klinkt vol en kleurrijk, in de traditie vanhet Brussels Jazz Orchestra. De band speelt met veel gevoel voor detaileen gevarieerde selectie van songs. De wisselwerking tussen stem enorkest, met puntige solo’s, vurige passages en krachtig ensemblewerk,klinkt overtuigend’ (De Standaard)

”Mama Africa is een degelijke, goed gemusiceerde, jazzplaat waarin Zuid-Afrikaanse liederen een geheel nieuwe uitgangspositie krijgen. Door de stem van Puoane vergeet je soms even dat je naar pure jazz aan het luisteren bent. Door haar blijft het de muziek van Zuid-Afrika die we hier horen en krijgt Makeba vanuit het hiernamaals weer een stem.’ (No Borderz)

‘Het Belgische orkest, onder leiding van dirigent-saxofonist-fluitist Frank Vaganee, volgt Tutu als een imposante bruidssleep in een selectie prachtig gearrangeerde Zuid-Afrikaanse songs. Gehuld in een swingende jazzoutfit zijn die songs soms opzwepend, nemen de gedaante aan van een romantische ballad, of grijpen terug op de traditionele Xhosa-muziek.’ (Telegraaf, 4 ****)

‘(..) de stem van de (in Antwerpen woonachtige) Zuid-Afrikaanse en de klank van het Brusselse orkest bepalen toch de hoofdlijn. Lastige stukken is men zeker niet uit de Lio, weg gegaan; zo bevat Mountain Shade een aantal hondsmoeilijke passages, die Tutu Puoane dapper onder de knie heeft gekregen.’ (Jazzism)

International quotes

 

 

‘(…) un mariage tout à fait convaicant de chansons folkloriques xhosa ou zoulou et d’orchestrations héritées (puet-on vraiment y échapper?) des Duke Ellington, Count Basie et Thad Jones/Mel Lewis Orchestras. 71 minutes plus tard, on vient à penser que la rencontre s’est déroulée si naturellement qu’elle pourrait décevoir par son classicisme. (Jazzman (Fr))

‘Une formidable palette richement polychrome de voix et de masse orchestrale magistralement harmonisée.’ (Lion (Fr))